Kuinka länsi tunki mikrolainoilla Afrikkaan ja pisti köyhät maksamaan
Mikrolainat alkoivat aikoinaan jalosta ajatuksesta. Bangladeshin professori Muhammad Yunus perusti 1976 Grameen Bankin, joka lainasi pikkusummia köyhille naisille – ilman vakuuksia, ilman pankkeja, ilman kusetusta.

Kuinka länsi tunki mikrolainoilla Afrikkaan ja pisti köyhät maksamaan
Kun köyhä haluaa nousta jaloilleen, länsi tarjoaa köyttä. Korollista.
Mikrolainat alkoivat aikoinaan jalosta ajatuksesta. Bangladeshin professori Muhammad Yunus perusti 1976 Grameen Bankin, joka lainasi pikkusummia köyhille naisille – ilman vakuuksia, ilman pankkeja, ilman kusetusta. Tarkoitus oli antaa porukalle mahdollisuus perustaa jotain omaa: ompelimo, kanojen kasvatusbisnes tai pikkukauppa.
Homma toimi. Yunus sai Nobelin. Maailma innostui. Ja sitten tuli raha.
Raha haistaa tilaisuuden
1990-luvun lopulla mikrolainoista tuli sijoituskohde. Maailmanpankki, kehityspankit ja länsimaiset säätiöt iskivät silmänsä sektoriin. Ajatuksena oli, että köyhyydestä voi päästä eroon samalla kun pääomanomistajat tekevät rahaa. Win-win, eikö?
Väärin.
Kuvioon tulivat mukaan bisnespohjaiset mikrorahoituslaitokset (MFI). Pian korkotasot nousivat: 30, 60, 100 prosenttia vuositasolla. Eivät ne ole lainoja – ne ovat velkavankeuden pikatie.
2000-luvun käänne: Mikrolainabisnes listautuu pörssiin
Vuonna 2007 meksikolainen Banco Compartamos listautui pörssiin. Firma oli tehnyt mikrolainoilla yli 100 % vuotuisia voittoja. Yhdellä lainalla saatiin lähes tuplatuotto. Tuhannet meksikolaiset naiset maksoivat sen takaisin henkensä kaupalla – ja länsimaiset sijoittajat kiittivät.
Pian Intiassa SKS Microfinance seurasi perässä. Pörssiin mentiin, korkoja nostettiin. Sitten räjähti: Andhra Pradeshissa tapahtui itsemurha-aalto. Ihmiset eivät jaksaneet maksaa enää takaisin. Lainoja oli otettu toisilla lainoilla, ryhmätakauksilla painostettu toisia. Lopulta joku katkesi.
Afrikka seuraavana tähtäimessä
Kun Aasiassa alkoi kuumentua, länsimaiset firmat käänsivät katseensa Afrikkaan. Siellä oli "kehittymätön" pankkisektori, matala sääntely – ja miljardeja ihmisiä ilman kunnollista pääsyä rahoituspalveluihin.
Käännetään tämä suomeksi: helppo markkina ja vähän valvontaa.
Mobiilivelka – taskuun tuupattu ansa
Vuoden 2010 jälkeen alkoi fintech-räjähdys. Länsimaiset startupit – kuten Branch, Tala, Jumo, Carbon, FairMoney, Migo – alkoivat syytää mikrolainoja mobiiliin.
Ei enää tarvitse edes mennä toimistoon tai tavata ketään. Lainaa saa 5 minuutissa – ja helvetillisen koron kanssa.
Esimerkki: Kenya
- M-Pesa mullisti mobiilirahan käytön.
- Pian tuli M-Shwari, Branch, Tala, yms.
- Lainaa sai 5–30 päiväksi.
- Korko + palvelumaksut = jopa 300 % vuosikorkoa.
Nigeriassa tilanne ei ollut parempi. Kun FairMoney ja Carbon alkoivat puskea luottoa ulos, monille ei ollut selvää, mitä korkoa maksettiin – ja mitä tapahtui, jos ei maksanut.
Vastaus: häpeäviestit. Moni nigerialainen sai perheelleen ja työkavereilleen tekstiviestejä, joissa heitä varoitettiin "petollisesta lainaajasta". Länsimainen firma painosti – julkisesti.
Ketkä ovat taustalla?
Lainojen tarjoajat:
- Branch International (USA)
- Tala (USA)
- Jumo (UK / Etelä-Afrikka)
- Carbon, FairMoney (Nigeria, mutta länsirahoitteisia)
Rahoittajat ja taustavaikuttajat:
- Andreessen Horowitz, Google Ventures, Visa Foundation
- Norfund, Omidyar Network (eBay:n perustajan hyväntekeväisyyssäätiö)
- BlueOrchard, ResponsAbility, Accion
Motiivit? Sijoitustuotto, "vaikuttavuusinvestointi", brändihyöty. Eikä siinä sinänsä mitään pahaa – mutta kun tuotto tehdään köyhän riskillä ja maksukyvyttömyydellä, peli alkaa haista.
Vastareaktio: Kuka puolustaa köyhää?
Viime vuosina on alkanut näkyä liikettä myös toiseen suuntaan. Afrikassa nousee paikallisia fintech-yrityksiä, jotka pyrkivät toimimaan läpinäkyvämmin:
- Payhippo, nykyinen Rivy (Nigeria) – pieniä yrityslainoja ilman riistokorkoja.
- CredPal (Nigeria) – kulutusluottoa kortilla, mutta läpinäkyvä hinnoittelu.
- Numida (Uganda) – yrittäjälainat digitaalisesti, mutta koulutuksella ja neuvonnalla.
Myös valtioiden sääntely heräilee:
- Keniassa säädettiin laki, jonka mukaan kaikki digitaaliset luotonantajat on rekisteröitävä.
- Nigeriassa suljettiin satoja rekisteröimättömiä luottoappseja.
- IMF ja Maailmanpankki ovat alkaneet painottaa "responsible lending" -periaatteita (hieman myöhässä, tosin).
Yhteenveto: Globalisaation velkaversio
Mikrolaina alkoi idealistisena apuna, muuttui spekulatiiviseksi bisnekseksi ja päätyi mobiilivelaksi, joka tunkee taskuun ennen kuin kysyt edes ehtoja.
Afrikassa ja kehitysmaissa moni tarvitsee rahoitusta. Se on totta. Mutta kun tarjolla on vain korkea hinta, lyhyt laina-aika ja maksuhäiriöuhka, kyse ei ole enää auttamisesta. Kyse on hyväksikäytöstä.
Fintech 2.0 – Ei pelkkää velkaa, vaan myös apua arkeen
Siinä missä 2010-luvun alun fintech-buumi Afrikassa ja kehitysmaissa keskittyi lähes yksinomaan pikaluottoihin ja korkean riskin velkarahoitukseen, on 2020-luvulla alkanut näkyä merkkejä muutoksesta. Fintech on kehittynyt myös suuntaan, jossa käyttäjää ei pyritä vain "koukuttamaan" lainaan, vaan autetaan hallitsemaan rahaa järkevämmin.
Mitä uudet fintech-palvelut tekevät toisin?
1. Talousnäkymä haltuun
Uudet sovellukset antavat käyttäjille reaaliaikaisen näkymän omiin tuloihin, kuluihin ja säästöihin. Ei enää vihkoja tai verkkopankin selailua – kaikki data on visuaalisesti ja helposti saatavilla.
2. Budjetointi ja ennakoiva suunnittelu
Automatisoidut budjetit, varoitukset ylikuluista ja jopa tekoälyyn perustuva neuvonta auttavat pysymään kartalla rahankäytöstä.
3. Säästäminen ja sijoittaminen matalalla kynnyksellä
Monet sovellukset tarjoavat nyt myös mahdollisuuden:
- Säästää automaattisesti pienistä summista (esim. pyöristämällä ostokset)
- Sijoittaa mikrosummilla (esim. ETF:iin tai hajautettuihin rahastoihin)
- Hallitusti ottaa lainaa, jos tarvitsee – ei pikavippityyliin.
Esimerkkejä uuden aallon palveluista
Telda (Egypti)
- Perustettu 2021, yksi Pohjois-Afrikan ensimmäisistä digitaalisista pankeista.
- Tarjoaa maksuttoman sovelluksen, jolla voi:
- Hallita budjettia
- Lähettää rahaa
- Seurata kulutusta
- Ei myy ensisijaisesti luottoa, vaan keskittyy käyttäjän rahoitusosaamisen vahvistamiseen.
- Vetonaulana: selkeä käyttöliittymä ja lokalisoitu kieli, joka tekee palvelusta saavutettavan.
SweepBank (EU, mm. Suomi)
- Uuden sukupolven älypankki, joka toimii täysin mobiilissa.
- Palveluita:
- Kulutusanalyysi ja luokittelu
- Älykkäät säästötavoitteet
- Korkotuottoa talletuksille (kilpailukykyinen verrattuna perinteisiin pankkeihin)
- Tarjoaa luottoa, mutta selkein ehdoin ja vastuullisesti.
- Taustalla eurooppalainen vakavarainen pankkitoimija (Ferratum Bank p.l.c., Malta)
🧠 Miksi tämä kehitys on tärkeä?
Koska fintech on kaksiteräinen miekka: se voi olla yhtä hyvin työkalu emansipaatioon tai orjuutukseen.
- Vanha fintech tarjosi usein luoton, mutta ei keinoja ymmärtää tai hallita sitä.
- Uusi fintech pyrkii opettamaan ja ohjaamaan: "Näin voit säästää, näin vältät miinat."
Telda ja SweepBank ovat esimerkkejä siitä, että fintech voi olla enemmän kuin keino rahastaa köyhää – se voi olla myös väline taloudelliseen itsemääräämiseen.
Artikkelit
Tilaa maksuton digilehti, saat viikoittain ilmestyvät julkaisut suoraan sähköpostiisi.
Tilaa maksuton digilehti, saat viikoittain ilmestyvät julkaisut suoraan sähköpostiisi.
Asiaa bisneksestä, sijoittamisesta ja talous-asioista
